U video prilogu analiziramo medijske izvеštaje koje smo obradili tokom decembra u okviru rubrike Demaskiranje.

Ova analiza i rubrika obuhvataju i srpske i albanske medije kako bismo imali celovit uvid u medijske narative, teme i način izveštavanja.

Neistinite informacije, dezinformacije, manipulišući tekstovi, propaganda širili su se i u medijima i na društvenim mrežama, a među onima koji su to činili ubrajaju se i zvaničnici i analitičari.

U nastavku podsećamo na svaki od teksta.

Decembar smo počeli izveštajem iz srpskih tabloida.

„Đilasova, Marinikina i Aleksićeva pulenka poručila – Manite nas više Kosova i Srba sa KiM!“ – glasio je naslov teksta koji je objavio Informer, a potom u nešto izmenjenoj verziji i Alo.

Utvrdili smo da je ovakav naslov netаčan i da kopredsednica stranke „Zajedno“ Biljana Stojković nije poručila, kako se tvrdi – „manite nas više Kosova i Srba sa KiM!“

Utvrdili smo i da je kosovski ministar lokalne samouprave Eljbert Krasnići pogrešno informisao javnost o proceduri iz uputstva ministarstva kojim rukovodi, a u vezi sa smenom gradonačelnika na severu.

RTK je preneo u svom naslovu da je srpski predsednik Aleksandar Vučić naveo da je Ohridski sporazum, uslov za članstvo Srbije u EU. Utvrdili smo da je ovakav naslov netačan.

Gazeta Express objavila je tekst sa naslovom „Stano naveo nekoliko detalja o nacrtu Statuta Zajednice: To je novi, uravnotežen i evropski predlog“.

Iako u Gazetinom naslovu deluje da je portparol EU Peter Stano izneo detalje koji do sada javnosti nisu bili poznati u vezi sa novim nacrtom statuta, Stano je zapravo samo ponovio poruku koju je prethodno uputio javnosti Žozep Borel, 26. oktobra, nakon neuspelih razgovora srpskog predsednik Aleksandra Vučića i kosovskog premijera Aljbina Kurtija.

Informer i Alo su objavili tekst pod naslovom „KURTI SE UKLJUČIO U KAMPANJU I ZAVAPIO: Srušite Vučića 17. decembra!.

Utvrdili smo da je naslov netačan i da kosovski premijer nije tražio „rušenju“ Vučića.

„TURSKI GENERAL POSETIO SRPSKU SVETINJU: Komandant KFOR-a prethodno iz NATO vojne baze poslao važnu poruku Srbima“ – glasio je naslov teksta objavljenog na portalu Srbija danas.

Utvrdili smo da Ulutaš nije uputio važnu poruku Srbima, već je ponovio ključne poruke KFOR-a koju misija KFOR-a i njeni predstavnici potenciraju u javnosti i svojim saopštenjima.

A taman kad je premeštanje spomenika srpskim vojnicima na prištinskom groblju dobilo svoj epilog vraćanjem na prvobitno mesto, portal Alo tvrdio je u svom naslovu da su „premeštani zemni ostaci“ vojnika.

Utvrdili smo da je naslov netačan i da je premeštan isključivo spomenik, što je široj javnosti i poznato.

Na zahtev čitalaca proverili smo tvrdnju da je na brdu Crnuša iznad Mitrovice postavljen znak Oslobodilačke vojske Kosova, te da li je Kosovska policija oduzela sirenu za uzbunu u severnom delu Mitrovice.

U nastavku meseca bavili smo se i naslovima medija o Kosovskim snagama bezbednosti.

Utvrdili smo da su pojedini mediji objavili manipulišuće naslove. Razjasnili smo šta je rekao ministar KBS-a Ejup Maćedonci te šta nalaže zakon, a šta nalaže pismo između kosovkih vlasti i NATO-a u vezi sa KBS-om i eventualnim prisustvom na severu Kosova.

U našoj rubrici Demaskiranje bavili smo se i tvrdnjom kosovskog premijera Aljbina Kurtija o navodnom planiranom, kako je rekao, novom napadu na Kosovo.

Utvrdili smo, međutim, da ovo nije prva ovakva tvrdnja iz Prištine iznesena tokom decembra, te da su se od sredine decembra smenjivale poruke o „napadu“, „agresiji“, „pretnjama“ od strane Srbije koje su iznosili najviši kosovski zvaničnici. Osim o navodnom napadu, iznesene su tvrdnje i da je Srbija pretnja po čitav Zapadni Balkan.

Uočili smo da su na istoj linji javno nastupali pojedini analitičari.

Tako su i pojedini mediji na albanskom jeziku prenoseći neargumentovane izjave i informacije doprineli širenju dezinformacija, manipulacija, ali i straha.

Utvrdili smo takođe da je video koji se širio TikTokom o navodnim „maneverima, kako se navodi, na granici” između Kosova i Srbije – video koji je zapravo i ranije objavljivan na ovoj društvenoj mreži te da se radi o potpuno neutemeljenim tvrdnjama.

„ČAMCI KFORA STIŽU NA GAZIVODE: ‘Obezbeđujemo mir i stabilnost u regionu’“ – glasio je naslov portala Srbije danas krajem decembra.

Da, tačno je da su čamci KFOR-a bili na Gazivodama, ali u okviru godišnje vežbe.

Na kraju meseca demaskirali smo i naslove srpskih tabloida i prorežimskih medija u vezi sa intervjuom Sonje Biserko.

Ovi mediji su u istom danu objavili slične naslove u vezi sa ovim intervjuom. Osim očigledno orkestiranih naslova, zloupotrebljenih citata iz intervjua, svi ovi mediji su izbegli da navedu da je naslov intervjua na koji su se pozivali glasio „Biserko: Vučić se nada opciji podele Kosova“. Slučajno ili ne, ispustili su i deo intervjua u kojem govori o zloupotrebama u vezi sa poslednjim izborima. Ali su zato isti mediji u naslovu stavili ono što Biserko nije ni rekla.

Na kraju, podsećamo vas da pažljivo čitate i gledate sadržaj kako onaj iz medija, tako i onaj na društvenim mrežama. Uvek tražite više izvora iste informacije. Bombastične tvrdnje uvek preispitujte.

Imajte u vidu da pojedini mediji, kao i pojedini profili na društvenim mrežama služe isključivo za širenje propagande, straha, dezinformacija i manipulišućih informacija.

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *